Amrita
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Amrita

~Alternativ Livsstil~
 
IndeksSøkLatest imagesBli MedlemLogg Inn

 

 Deja vu.

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Hekate
Aktiv
Aktiv
Hekate


Antall Innlegg : 24
Registration date : 16.08.2007

Deja vu. Empty
PosteTema: Deja vu.   Deja vu. Icon_minitimeLør Okt 27, 2007 8:45 am

Deja vu

De´ja` vu.

Betegnelsen deja vu er fransk og betyr ”allerede sett”.

Dette er et allmennkjent fenomen som går ut på at man opplever noe som man er sikker på at man har ”opplevd før”, noen ganger kan man da ”huske” hva som vil skje etterpå.

På den samme måte finnes to andre ”begreper”.

Deja pense betyr ”allerede tenkt” og viser til hendelser/opplevelser man allerede har tenkt tidligere.

Deja entendu betyr ”allerede hørt” og viser til hendelser/opplevelser som man allerede har hørt tidligere.

Disse følelsene av deja-fenomenet forekommer hyppigst i tretthetsperioder og varer sjelden i mer enn et par sekunder, men hos folk med forskjellige former for epilepsi kan denne følelsen visstnok vare i flere timer.

Deja-fenomenet har vært kjent og studert i århundrer, og er ofte blitt fortolket som et bevis på en tidligere eksistens, altså reinkarnasjon.

Vår tids forskere er enige om at fenomenet finnes, men har ikke kommet fram til en forklaring på det.

Noen mener at det dreier seg om ”gammel” hukommelse om en tidligere opplevelse, og at denne hukommelsen gjenopplives av stimuli som ligner det stimuli som er forbundet med opplevelsen første gang det skjedde.

Vår underbevissthet skal visstnok tilpasse gamle hukommelsesinntrykk etter de nye omgivelsene, dette blir altså en slags hukommelsesillusjon mener noen forskere.

Andre har en annen slags form for hukommelsesillusjon som løsning her.

De hevder at underbevisstheten oppfatter hendelser et brøkdel av et sekund tidligere enn bevisstheten, og at opplevelsene/hendelsene på denne måten allerede er lagret i hukommelsen når de oppfattes.
Til Toppen Go down
aphrodite
Superaktiv
Superaktiv
aphrodite


Antall Innlegg : 169
Registration date : 29.10.2008

Deja vu. Empty
PosteTema: Re: Deja vu.   Deja vu. Icon_minitimeTir Des 30, 2008 6:30 pm

Flott fortalt.
Jeg ble veldig redd de først gangen husker jeg fo jeg viste ikke helt om det var en drøm eller virkelighet og om jeg var død eller levende. Etterhvert blir en vant til det, men det er noe spesielt hver gang.Rart og sitte der og vite hva de andre sier og hvordan det utvikler seg og samtidig være en del av det.
Til Toppen Go down
Gimli
Superaktiv
Superaktiv
Gimli


Antall Innlegg : 285
Age : 61
Location : I fjellene
Registration date : 06.12.2007

Deja vu. Empty
PosteTema: Re: Deja vu.   Deja vu. Icon_minitimeOns Des 31, 2008 3:52 am

Deja Vu er et spennende tema. Her er litt musikk til å inspirere, mens vi grubler over fenomenet. Very Happy

John Fogerty Deja Vu

cheers
Til Toppen Go down
aphrodite
Superaktiv
Superaktiv
aphrodite


Antall Innlegg : 169
Registration date : 29.10.2008

Deja vu. Empty
PosteTema: Re: Deja vu.   Deja vu. Icon_minitimeLør Feb 14, 2009 8:25 pm

Wow dette var i alla fall ingen deja vu for meg. Kjempebra Very Happy
Til Toppen Go down
Gimli
Superaktiv
Superaktiv
Gimli


Antall Innlegg : 285
Age : 61
Location : I fjellene
Registration date : 06.12.2007

Deja vu. Empty
PosteTema: Re: Deja vu.   Deja vu. Icon_minitimeTor Apr 02, 2009 3:28 am

Måtte roe ned og gruble litt i natt og da var Amrita en naturlig destinasjon. cheers

Deja Vu, ! Sitter her og grubler litt i sene natterstimer mens jeg spiller linken med John Fogerty. Sanndrøm ?, tidligere liv ? Deja Vu er reelt, har opplevd det endel ganger, men hvorfor, hva er det, er det minner i fra tidligere liv? , eller har jeg vært sanndrømt ? Hm... utrolig spennende tema ! Sanndrømt til minste detalj, har jeg faktisk vært, hvordan kan det gå an ? Lever vi et liv i et allerede ferdigskrevet manus ? Kanskje jeg skulle rote litt oppe på loftet og finne frem Jostein Gaarders Sofies verden igjen. scratch
Til Toppen Go down
Sponsored content





Deja vu. Empty
PosteTema: Re: Deja vu.   Deja vu. Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Deja vu.
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Amrita :: Infobank :: Ord og utrykk-
Gå Til: