Amrita
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Amrita

~Alternativ Livsstil~
 
IndeksSøkLatest imagesBli MedlemLogg Inn

 

 Karimesse 25 november

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Halkatla
Superaktiv
Superaktiv
Halkatla


Antall Innlegg : 250
Age : 54
Location : Rogaland
Registration date : 05.09.2007

Karimesse 25 november Empty
PosteTema: Karimesse 25 november   Karimesse 25 november Icon_minitimeOns Nov 26, 2008 1:11 am

KARIMESSE er til minne om Den hellige Katharina av Alexandria som ble drept i år 305 etter å først ha blitt pint med et pigghjul. Hjulet var avbildet på eldre primstaver og ble mistydet som et spinnehjul. Dagen kalles -Kari med rokken- for å minne om at nå var spinnetiden inne.
Hvis dagen er klar, blir det vakre julelys (vellykket lysestøping). Nå kan klesvasken gjøres. Merket er vanligvis et hjul men kan være et sverd, en krone, en melbinge eller en spinnerokk.
Til Toppen Go down
aphrodite
Superaktiv
Superaktiv
aphrodite


Antall Innlegg : 169
Registration date : 29.10.2008

Karimesse 25 november Empty
PosteTema: Re: Karimesse 25 november   Karimesse 25 november Icon_minitimeOns Nov 26, 2008 1:49 pm

Oi, så bra at det også er kjent her i Norge da. Finnes masse information på Tysk, da folk i Tyskland stort sett er katolske. Jeg har altid hvert en av dem som stiller spørsmål til kirken og så lurer jeg fremdeles på om det finnes fakta til det hjulet som noen ganger er et helt hjul og andre ganger et ødelagt hjul? Men det er jo det fine blandt oss at alle kan ha et annet syn og alikavell være helt enige, det liker jeg med det alternative mest av alt. (det krever en viss inteligens til det) Fant et lite ordtak som jeg likte og slenger det på her.

Og liten kari tjente
i unge kongens gård.
Hun lyste som en stjerne
blant alle tjener små.
Til Toppen Go down
Halkatla
Superaktiv
Superaktiv
Halkatla


Antall Innlegg : 250
Age : 54
Location : Rogaland
Registration date : 05.09.2007

Karimesse 25 november Empty
PosteTema: Re: Karimesse 25 november   Karimesse 25 november Icon_minitimeOns Nov 26, 2008 3:57 pm

Jeg har en primstav hjemme med forklaringer til. Det var der jeg fant dette. Syns sånt er interessant, hvordan de bl.a spådde alt etter hva slags vær som var på de forskjellige helgendagene.
Til Toppen Go down
aphrodite
Superaktiv
Superaktiv
aphrodite


Antall Innlegg : 169
Registration date : 29.10.2008

Karimesse 25 november Empty
PosteTema: Re: Karimesse 25 november   Karimesse 25 november Icon_minitimeTor Nov 27, 2008 2:56 pm

Jeg har prøvd og følge denne vær regelen her i Norge og, men den stemmer ikke Crying or Very sad
Men i Tyskland levde vi etter denne regelen da vi hadde landbruk der og det slo aldrig feil, det stemmte bestandig uansett værvarsel Very Happy
Så det hadde hvert fint og ha en slik værkalender med små ordtak på Norsk og. Også hvor mye en kan høste inn og når en burde så slik at resultatet ble best mulig. Sliter litt med mine urter etter at jeg flyttet tilbake til Norge geek
Til Toppen Go down
Halkatla
Superaktiv
Superaktiv
Halkatla


Antall Innlegg : 250
Age : 54
Location : Rogaland
Registration date : 05.09.2007

Karimesse 25 november Empty
PosteTema: Re: Karimesse 25 november   Karimesse 25 november Icon_minitimeTor Nov 27, 2008 8:08 pm

Haha... Det er vel litt kortere vekstsesong her...
Til Toppen Go down
aphrodite
Superaktiv
Superaktiv
aphrodite


Antall Innlegg : 169
Registration date : 29.10.2008

Karimesse 25 november Empty
PosteTema: Re: Karimesse 25 november   Karimesse 25 november Icon_minitimeFre Nov 28, 2008 3:11 pm

lol! Ja det kan hende det er derfor og ja. Men været er jo som det er uansett da.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Karimesse 25 november Empty
PosteTema: Re: Karimesse 25 november   Karimesse 25 november Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Karimesse 25 november
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Amrita :: Infobank :: Merkedager-
Gå Til: