Amrita
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Amrita

~Alternativ Livsstil~
 
IndeksSøkLatest imagesBli MedlemLogg Inn

 

 Bestemors livseliksir

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Halkatla
Superaktiv
Superaktiv
Halkatla


Antall Innlegg : 250
Age : 54
Location : Rogaland
Registration date : 05.09.2007

Bestemors livseliksir Empty
PosteTema: Bestemors livseliksir   Bestemors livseliksir Icon_minitimeOns Okt 29, 2008 11:00 pm

250 g einerbær
250 g karve
250 g hvitløk
250 g kandissukker
2 liter konjakk
2 liter vann

Knus einerbær og karve, hakk hvitløken.
Kok opp vann og sukker.
Ha i krydder og kok opp 2-3 ganger.
Siles gjennom et klede og blandes med konjakk.

Et lite glass drikkes morgen og kveld.
Gjør under hos de over 60.
Til Toppen Go down
Ma Donna
Helgen
Helgen
Ma Donna


Antall Innlegg : 1879
Age : 59
Location : Vest-Agder
Registration date : 06.09.2007

Bestemors livseliksir Empty
PosteTema: Re: Bestemors livseliksir   Bestemors livseliksir Icon_minitimeOns Okt 29, 2008 11:14 pm

Jepp!
DEN høres effektiv ut!

Tusen takk!

(Selv om jeg har litt igjen til 60 år) lol!
Til Toppen Go down
Halkatla
Superaktiv
Superaktiv
Halkatla


Antall Innlegg : 250
Age : 54
Location : Rogaland
Registration date : 05.09.2007

Bestemors livseliksir Empty
PosteTema: Re: Bestemors livseliksir   Bestemors livseliksir Icon_minitimeTor Okt 30, 2008 11:04 am

Jeg har begynt å rydde i oppskriftene mine, og finner noen rariteter av og til, slik som denne... Laughing
Til Toppen Go down
liluth
Superaktiv
Superaktiv
liluth


Antall Innlegg : 539
Age : 76
Location : Bergen
Registration date : 12.09.2007

Bestemors livseliksir Empty
PosteTema: Re: Bestemors livseliksir   Bestemors livseliksir Icon_minitimeTor Okt 30, 2008 5:57 pm

Den oppskriften var sikkert til meg, du er jo bare en liten jente du Ma Donna. happy

Sikkert en bra oppskrift, men konjakk smaker pyton. Scared
Til Toppen Go down
Ma Donna
Helgen
Helgen
Ma Donna


Antall Innlegg : 1879
Age : 59
Location : Vest-Agder
Registration date : 06.09.2007

Bestemors livseliksir Empty
PosteTema: Re: Bestemors livseliksir   Bestemors livseliksir Icon_minitimeTor Okt 30, 2008 7:47 pm

Som du kan få sagt det, Lilluth! lol!
Til Toppen Go down
Halkatla
Superaktiv
Superaktiv
Halkatla


Antall Innlegg : 250
Age : 54
Location : Rogaland
Registration date : 05.09.2007

Bestemors livseliksir Empty
PosteTema: Re: Bestemors livseliksir   Bestemors livseliksir Icon_minitimeFre Okt 31, 2008 4:19 pm

Haha... Jeg tenkte faktisk på deg Liluth... lol!

Men konjakken blir vel overdøvet av krydderne, så det skulle vel gå an. Og en trenger jo ikke lage 4 liter heller.. Shocked Skal se om jeg ikke kan få testet ut denne en gang, selv om jeg har et stykke igjen til de 60.. Laughing
Til Toppen Go down
liluth
Superaktiv
Superaktiv
liluth


Antall Innlegg : 539
Age : 76
Location : Bergen
Registration date : 12.09.2007

Bestemors livseliksir Empty
PosteTema: Re: Bestemors livseliksir   Bestemors livseliksir Icon_minitimeFre Okt 31, 2008 5:52 pm

Visste at du tenkte på meg.. Laughing

Jeg hadde sikkert hatt godt av dette brygget, einerbærene hadde nok hjulpet for leddsmertene mine, karven hadde sikkert roet min opprørske mage, hvitløken hadde hjulpet for immunforsvaret som er litt i ulage..og mange andre ting. Og konjakken hadde vel gjort meg litt happy.

Men er ikke konjakk veldig dyrt? Må nok halvere denne oppskriften tenker jeg, men dette er faktisk noe jeg kunne tenkt meg å prøve.
Til Toppen Go down
Halkatla
Superaktiv
Superaktiv
Halkatla


Antall Innlegg : 250
Age : 54
Location : Rogaland
Registration date : 05.09.2007

Bestemors livseliksir Empty
PosteTema: Re: Bestemors livseliksir   Bestemors livseliksir Icon_minitimeLør Nov 01, 2008 3:23 pm

Konjakk koster litt ja, hvertfall hvis du skal ha en som smaker bra. Se på merkingen, en V.S er kortest lagret, deretter V.S.O.P, og den beste er XO, men den er dyrest. Og det går an å kjøpe halvflasker og... Av merker er det jo selvfølgelig mye smak og behag ute å går, men vil ikke tro det har så mye å si når en skal blande i så mye krydder...
Til Toppen Go down
Halkatla
Superaktiv
Superaktiv
Halkatla


Antall Innlegg : 250
Age : 54
Location : Rogaland
Registration date : 05.09.2007

Bestemors livseliksir Empty
PosteTema: Re: Bestemors livseliksir   Bestemors livseliksir Icon_minitimeMan Nov 03, 2008 8:41 pm

Sånn, da har jeg testet denne. Liker du akevitt, liker du denne. Jeg liker IKKE akevitt... Enten det eller så er jeg ikke gammel nok til denne drikken her... Kjøkkenet stinket mens jeg holdt på å lage den. En salig blanding av harpiks og hvitløk. Så jeg skal tappe den opp på små flasker og gi som julegaver til de tilårskomne... Twisted Evil Min far skal få en flaske til farsdagen...
Til Toppen Go down
liluth
Superaktiv
Superaktiv
liluth


Antall Innlegg : 539
Age : 76
Location : Bergen
Registration date : 12.09.2007

Bestemors livseliksir Empty
PosteTema: Re: Bestemors livseliksir   Bestemors livseliksir Icon_minitimeMan Nov 03, 2008 10:11 pm

Jeg har luktet på akevitt èn gang, det var i grunn nok for meg. Shocked
Til Toppen Go down
Elin
Superaktiv
Superaktiv
Elin


Antall Innlegg : 917
Age : 58
Location : Tromsø
Registration date : 21.11.2007

Bestemors livseliksir Empty
PosteTema: Re: Bestemors livseliksir   Bestemors livseliksir Icon_minitimeOns Nov 12, 2008 12:24 pm

Halkatla skrev:
Sånn, da har jeg testet denne. Liker du akevitt, liker du denne. Jeg liker IKKE akevitt... Enten det eller så er jeg ikke gammel nok til denne drikken her... Kjøkkenet stinket mens jeg holdt på å lage den. En salig blanding av harpiks og hvitløk. Så jeg skal tappe den opp på små flasker og gi som julegaver til de tilårskomne... Twisted Evil Min far skal få en flaske til farsdagen...

Jeg liker akevitt (OG konjakk) - men er ikke helt 60 enno.... No Men kanskje man kan ta den som "forebygging" Twisted Evil Twisted Evil Syntes den hørtes spennende ut!
Til Toppen Go down
http://www.elinbang.com
Halkatla
Superaktiv
Superaktiv
Halkatla


Antall Innlegg : 250
Age : 54
Location : Rogaland
Registration date : 05.09.2007

Bestemors livseliksir Empty
PosteTema: Re: Bestemors livseliksir   Bestemors livseliksir Icon_minitimeOns Nov 12, 2008 5:34 pm

Går sikkert fint å forebygge... happy
Til Toppen Go down
Sponsored content





Bestemors livseliksir Empty
PosteTema: Re: Bestemors livseliksir   Bestemors livseliksir Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Bestemors livseliksir
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Amrita :: Hverdagslige ting :: Mat og drikke-
Gå Til: